Køge - Preludium

Alt i model har som regel relationer til virkeligheden - i hvert fald når man taler om modeltog. Så hvorfor ikke benytte lejligheden til at (gen-)se nogen forlængst nedlagte jernbaner, når man nu alligevel var på tur til et af årets højdepunkter - DMJU messen 2015 i Køge? Jo, naturligvis...

Som rejsende vestfra mod Køge var det derfor indlysende at bruge en stund eller to på at se på eventuelle rester at den for længst forsvundne Køge-Ringsted Bane - lige en opgave for Jernbanomanisk Selskabs udsendte reportere John og Niels. Men den godt 30 km lange jernbane blev lukket helt tilbage i 1963, så opgaven var nok ikke let.

Men vi hopper fortrøstningsfuldt af motorvejen kort efter Ringsted og har allerede besluttet at gemme besøget af denne større station til en anden god gang. De mange trinbrædter på KRB er for længst jævnet med jorden, så første "rigtige" station er Sneslev (26,5 km fra Køge). Fra gadesiden:

KRB01

 

Bygningen stod tom, så der blev "bevilget" et billede fra perronsiden:

KRB02

 

Farendløse Station er desværre ikke særligt fotografisk tilgængelig, så vi haster videre til Ørslev (20,4 km fra Køge). Her fra gadesiden:

KRB03

 

Næste station er den velholdte Østervang Station (15,0 km fra Køge):

KRB04

 

Gummersmark Station (13,5 km fra Køge) var en overraskelse. Selve stationsbygningen trænger til en kærlig hånd:

KRB10

 

Varehuset ligeså:

KRB11

 

Men hov, er det ikke? jo...:

KRB13

 

... masten til det gamle vingesignal. Og på perronsiden yderligere det originale stopsignal:

KRB12

 

Ikke nogen dårlig start på dagen! Vi suser opstemte videre af små biveje til Bjæverskov station (11,2 km fra Køge):

KRB15

 

Nydeligt! Og varehuset er også i rimelig stand:

KRB17

 

På pladsen foran stationen, der i dag huser en materielplads for et entreprenørfirma, finder vi resterne af en læsserampe:

KRB18

 

En ældre herre antastede de på området indtrængende fotografer, men efter behørig identifikation oplyste han venligt at læsserampen skam var "ægte" nok og at den bl.a. havde været brugt i forbindelse med omladning af heste til KRB fra en hosliggende stald. 

 

Vi nærmer os destinationen og næste stop er Lellinge Station (5,9 km fra Køge) - her set fra den oprindelige gadeside:

KRB20

 

Betragtet i retning Ringsted, gemmer varehuset sig desværre bag et højt hegn:

KRB21

 

Sådan - svinkeærindet er ovre og vi er nået frem til Køge med "kun" et par timers forsinkelse:

KRB50

 

Læs mere om DMJU messen 2015 i Køge på: Railorama.dk

 

Niels, April 2015 

 

Links: EVP, KRB

          Wikipedia