Heljans vindmølle
For mange år siden kunne den kendte Heljan vindmølle (B-201) købes i 2 forskellige varianter, enten med eller uden en tilhørende lille 16V elmotor, der kunne få vingerne til at snurre lystigt rundt. Byggesættet med motoren havde så nr. B-201-E. Ved juletid i året 1968 kostede de to sæt hhv. 9,25 kr og 17,65 kr. Nu om dage koster byggesættet uden motor 150 kr.
Tilbage i de brølende 1970'ere havde jeg således en motoriseret udgave stående på min første og længst forgangne modelbane og denne succes ville jeg gerne gentage på mit anlæg Svenstrup H. Men en høflig forespørgsel direkte hos Heljan-fabrikken resulterede desværre i en forklaring om, at der var for mange tekniske problemer med den lille elmotor, så denne var taget ud af produktion for evigt.
Da jeg nu en gang havde besluttet at lige netop denne vindmølle skulle være en del af vores nuværende anlæg, måtte der så findes en eller anden løsning på det mekaniske problem. Jeg studerede derfor en masse mulige småmotorer af diverse fabrikater, men alle syntes enten at være lagt ud med for store omdrejningstal, eller også ville de være helt umulige at indpasse rent fysisk i Heljans beskedne møllehat. Det skal her lige indskydes, at Heljan-modellen er i en skala omkring 1:100, hvilket på et moderne H0 modelbaneanlæg fordrer en placering længst muligt væk fra forgrunden! Hos os er den derfor placeret bagest i hjørnet mellem byerne Svenstrup og Bakkedal.
Efter megen grublen, blev løsningen en Faller 16V standard synkron motor (nr. 180629), der blev monteret med lodret aksel inde i selve møllen. Denne motor kan indstilles til enten 4 eller 15 omdrejninger i minuttet og anvendes i Fallers egne møllebyggesæt, hvorfor den ikke krævede yderligere gearkasse. Motoren kan lige netop passe ned i møllen, uden at støde på vindues-glassene. Udefra ses motoren ikke.
Til at bære motoren fremstillede jeg et 6-kantet stykke 1.5 mm plastcard, der var tilpasset møllens dimensioner lige under hatten. I center blev boret et hul, passende til gevindet ved motorens aksel og slutteligt monterede jeg et (vinkel-) tandhjul fra rodekassen. Tandhjulet og dets makker stammede så vidt jeg husker fra et af mine børns kasserede stykker legetøj. I den 6-kantede plade blev desuden pålimet 2 lodrette styretappe, fremstillet af et par stumper 1,6 mm søm.
Vingerne blev nu forsigtigt pillet af og med et 1.5 mm bor lavede jeg hul hele vejen igennem hatten til en ny aksel (også et søm). Det er her vigtigt at forskyde hullerne en smule for hinanden, således at akslen bliver en smule vinklet i forhold til vandret - ellers kan vingerne ikke rotere uden at ramme underkanten af overbygningen. På denne aksel blev tandhjul nr. 2 monteret i en stram pasning.
Endnu et stykke plastcard blev herefter tilpasset møllehattens ydre diameter og blev udført med et ca. 15 mm hul i center og 2 huller passende til de førnævnte styretappe. Pladen blev limet under møllehatten og tilpasset præcist til dennes udvendige konturer vha. sandpapir. Adkomsthullet kunne således anvendes til småkorrektioner af tandhjulets placering på vingeakslen. Det er vigtigt at man sikrer sig - gerne ved hjælp af en lille skitse/tegning - at afstandene mellem de to aksler passer, så tandhjulene er i korrekt indgreb.
Tilbage var nu blot at presse møllehatten på plads og bore et lille hul i landskabet under møllen til ledningerne for den elektriske forbindelse. Og efter blot en enkelt tilretning af tandhjul 2's placering, snurrede møllevingerne helt perfekt.
MEN, da modellen nu alligevel var på operationsbordet, kunne der lige så godt foretages lidt supplerende kirurgiske indgreb...
Først og fremmest ville en vindrose forskønne møllen betragteligt. Forskellige ægte møller blev nærstuderet, bla. Tranekær Mølle på Langeland. Her et billede af vindrosen på Grubbe Mølle:
Vha. små strimler plast og en ditto rund ø16 skive blev en passende vindrose fremstillet. Vindrosen kan endda dreje rundt..
Møllen fik så også en gang opfriskende maling - her var det farvemæssige forbillede Egeskov Mølle på Midtfyn. Den originale hvide Heljan overbygning blev således malet matsort og underparten hvidtet med en gang Humbrol "kalk". Ligeledes fik vinger og løbebroens gelænder et lag hvid maling.
Endelig fremstod vindmøllen som jeg ønskede og nu mangler blot en passende bolig til mølleren og hans familie. Desuden mangler der vist noget hegn langs med banelinien, så møllerens køer ikke kommer på afveje!
Savner du mere viden om de gamle danske vindmøller, kan der henvises til hjemmesiden www.moelle-forum.dk, hvor der er masser af fakta og inspiration at hente.
Niels, april 2011
Artiklen har været bragt i Spor og Baner nr. 18, 2014.
Gå til Det skæve hjørne.