Spor på Heden
Artiklen har været bragt i Spor og Baner nr. 64, 2022.
Solen skinner fra en næsten skyfri himmel, da Spor og Baners udsendte en tidlig junidag ankommer til den midtjyske perle Herning. Humøret er således højt og der ses med spænding frem til dagens opgave med at rapportere om et nyt og interessant privat bygget modelbaneanlæg. Desværre viser det sig, at undertegnede har taget fejl af det aftalte tidspunkt og faktisk kommer for sent til mødet. Heldigvis tilgiver Birgit og Jørgen ”Steff” uforbeholdent min fejl og trakterer venligt med kaffe og rundstykker. Det er første gang vi mødes, men snakken går straks om jernbaner og modeltog, som havde vi kendt hinanden hele livet. Modelbane er nu bare en fantastisk hobby at deles om!
Hvem drømmer ikke om at have en vaskeægte signalvinge (gennemkørsel) hængende på væggen derhjemme?
Det pensionerede ægtepar fra det midtjyske har rejst utallige gange i udlandet og ofte med tog, så vi når at tale om forskellige pragtfulde jernbanestrækninger i Tyskland, Schweiz og England, inden vi får rejst os fra kaffen. Begge nyder helt åbenlyst efter mange år på arbejdsmarkedet at kunne disponere over deres egen tid og blandt andet bruge denne på modelbanehobbyen.
Selve kernen i ”J og B Rail” er naturligvis det store modelbaneanlæg, der befinder sig på husets førstesal i en cirka 40 m2 tidligere stue. En hel del af det kørende materiel er dog af pladsmæssige årsager oplagret i et gammelt arkivskab på det tilstødende trappe-repos, og Jørgen viser velvilligt frem fra skufferne. I sirlig orden ligger her utallige interessante lokomotiver og vogne af forskelligt fabrikat og herkomst. Mens skufferne en efter en åbnes, får vi undervejs en snak om kørsel med forskellige typer koblinger og hjul og om de problemer der ofte deraf følger. Vel nok et evigt diskussionsemne blandt modelbane-entusiaster. Jørgen er med en baggrund som ingeniør af den opfattelse, at modeltog bare skal kunne køre uden problemer, på trods af at han rent faktisk sjældent kører med togene på sit anlæg.
”Tegningsarkivet”
Birgit og Jørgen elsker nemlig at bygge i model. Husets frue har siden starten i modelhobbyen for cirka 15 år siden bygget og ombygget utallige bygninger, der nu pryder de forskellige byer og landskaber på anlægget. Favoritmærket er helt klart produkter fra tyske Kibri, der ikke sjældent sammenstilles i nye og spændende variationer. Detaljeringsgraden er høj - eksempelvis er der naturligvis ”rigtige” oste på hylderne hos ostehandleren og ”ægte” egetæppe-produkter på pallerne, der henstår på varehusets rampe.
Jørgen står i reglen for iscenesættelsen og det landskabsmæssige og har igennem årene eksperimenteret med utallige forskellige byggemetoder, lige fra bakker formet af avispapir til udskårne styroformstykker med pålagt gipsgazebind. Efterfølgende er der altid tilføjet græs, flok, buske mm. og plantet massevis af træer, så landskabet fremstår troværdigt. En stor del af disse dele er af hjemmegjort fabrikat. Alt i alt, forekommer selv de ældste anlægsdele efter undertegnedes mening ganske nydelige, selvom Jørgen mener, at meget trænger til en lettere opfriskning.
Jørgen nyder at lodde små print sammen, men for tiden er han dog i gang med at hjemmeproducere nogle særdeles filigrane gittermaster til lygtepæle. Disse designes på computer og udskæres på det lokale biblioteks laser-cutter, hvorefter de farvelægges og slutteligt forsynes med LED belysning. Nydeligt og prisvenligt. På det lille arbejdsbord ved anlæggets ene ende, finder man således mange spændende model-dele, såsom forskellige slags lysledere, micro-LEDs og et større udvalg af modelværktøj, maling mm.
Selve modelbaneanlægget, der jo er besøgets egentlige formål, er bygget i skala H0 i epoke III og har form som et stort ”E”, der er bygget op mod rummets ene gavl og dens skråvægge. Driftsmæssigt er banens facon at sammenligne med det berømte kødben, dvs. det er muligt at køre ”i ring”, men med diverse afstikkere til alverdens tænkelige side- og industrispor. Samtlige af de omkring 45 lokomotiver og motorvogne styres digitalt, mens de mange sporskifter dels kontrolleres fra husets Märklin CS3+, dels via et par manuelle sporpulte med trykkontakter. Rundt på hovedstrækningerne styres driften som i virkelighedens verden via blokke, bla. med forskellige signalers indbyggede bremsemoduler, samt en række til formålet af Litra.dk udviklede forsinkelsesmoduler. Disse sikrer, at togene tildeles ”lidt afstand” og at der således ikke sker utilsigtede kollisioner. Effekten er en ganske forbilledlig drift og en investering i et egentligt stykke togstyrings-software er derfor ikke umiddelbart på tale. I alt er der over 250 vogne af forskellige art at hægte på krogen af de mange lok’s, så togstammer på op mod 2 meter er ikke et usædvanligt syn på anlægget.
Maskindepotet ved indkørslen til Herborg
Herborg Station
Herborg på den ene flanke med bla. CS3+ styrepult og video-overvågning af skyggebanegårde.
Der køres på Märklin K-skinner, der stort set overalt er behørigt patineret og ballasteret. Sidstnævnte er naturligvis for en stor del købt og afhentet hos en privat leverandør i sydtyskland. Der er to store opstillingsbanegårde under de to største synlige stationer - Herborg og Vamdrup - der begge klarer 5-6 tog på op til fuld længde. På ”midter-øen” forefindes Vamdrup Havn med diverse havnebassiner og længst væk den lille endestation Helstrup.
Vamdrup Havn i midten af anlægget, med færgen Morsø på vej ind i lejet
Parti fra Vamdrup Havn med en række af Jørgens hjemmelavede gadelamper (laser-cut)
Varehus på Vamdrup Havn. Paller med råvarer til ege-tæpper venter på den videre transport.
Model af Mårup Kirke ved Lønstrup. Originalen blev nedtaget i 2007 pga. nedstyrtningsfare og er senere endt som vejfyld.
Det er overalt en fornøjelse at se togstammerne sno sig blødt sig ud og ind igennem diverse tunneller og gennemskæringer i det realistisk arrangerede terræn. En vejoverkørsel tæt ved Vamdrup station, er sikret med bomme og er naturligvis fuldt automatisk betjent via sporkontakter, samt udført med den korrekte klokkelyd.
Som nævnt er udvalget af kørende materiel ganske stort, men holder sig dog primært til tysk/dansk epoke III, med enkelte mindre afstikkere til nærliggende perioder. Der ses således både damp og diesel på banen, hvoraf en del trækkraft endda er af ens model, men med forskellige litra. Mange lok’s er desuden udstyret med indbygget lyd. Et af de seneste skud på stammen er Märklins E-maskine, der på dagen klædeligt holder og smådamper ved en af de hjemmebyggede perroner på Herborg hovedbanegård. Et virkeligt flot scenarie.
Märklins E-maskine holder hvil i Herborg. En flot model i de helt rette omgivelser.
Baggårds-beværtnings-idyl. Man kan næsten mærke solens varme og høre gråspurvenes kvidren
Rundt på anlægget har Jørgen indbygget en række små gimmicks i bedste MiWuLa-stil. Børnebørnene har således mulighed for at aktivere eksempelvis små dioramaer, bevæge en lille havnekran eller eksempelvis at kunne starte kørslen på den næsten mikroskopiske modelbane i VMJK’s baggårdslokaler.
I en baggård finder man VMJK’s lokaler, endda med et kørende anlæg i vinduet
”J og B Rails” bestyrelse sender et lille godstog afsted fra Herborg med en F-maskine i spidsen.
Parti fra anlæggets ”gavl-ende”
Så interessen for modelhobbyen er bestemt forsøgt overgivet til de næste generationer.
Helt umærkeligt var der forløbet mere end 4 timer i det gode selskab og efter en afsluttende frokost var det således blevet tid for reporteren at vende hjemover. Der skal herfra lyde en stor tak til Birgit og Jørgen ”Steff” for at dele deres hobby med Spor og Baners læsere.
Niels Juli 2023
Artiklen har været bragt i Spor og Baner nr. 64, 2022.
Gå til Modelbyggepladsen.