Kutter-bashing
Har man en havn på sit modelbaneanlæg, må man naturligvis også have nogen skibe. Med mindre man naturligvis dyrker de allerseneste modelbane-epoker, hvor stort set alle danske industrihavne ligger øde hen eller for længst er blevet bebygget med hvide legoklods-agtige huse. Med andre ord er blevet omdannet til "rekreative boligområder" og derved blevet lukket land for de skibe, som havnene tidligere levede af at betjene. På mange punkter en beklagelig udvikling.
Så galt står det dog ikke til i skrivende stund i min Havneby havn og der findes allerede et par fartøjer, nemlig færgen Lolland og slæbebåden Mille, der er nærmere beskrevet andetsteds på disse sider. Men drømmen er, at det hele skal udbygges med en lille fiskeri/lystbådehavn, hvor en kutter eller to kan få hjemsted.
Pladsen hertil er dog ikke overvældende:
og området må heller ikke stjæle hele opmærksomheden fra færgen Lolland i sit leje, så hele arrangementet må overvejes grundigt.
Som formentlig bekendt for de fleste af læserne, befinder vi os i epoke IV på mit modelbaneanlæg og jeg var således på jagt efter noget mere nutidigt end den typiske danske lyseblå kutter:
Altså måtte der enten scratch-bygges eller findes et eller andet passende udgangspunkt for en ombygning. Valget faldt på Kibris byggesæt 39161, "Krabbenkutter CUX 16":
der lignede noget, som med forskellige små tricks nok ville kunne indpasses i mit beskedne provinshavnemiljø. Krabbefiskeri er som bekendt ikke det mest fremtrædende marine erhverv i Danmark, så modellens mange detaljer med bomme og net ville ikke skulle anvendes, men i stedet måske erstattes af et mere enkelt trawlspil? Tiden ville vise dette.
Med en total længde på ca.16 cm ville skuden passe fint størrelsesmæssigt i havnen. Modellen er af Kibri angivet til at være middelsvær at samle, så dette virkede heller ikke afskrækkende. Og med en pris på godt et par hundrede kroner, var det sådan set bare at gå i gang.
Umiddelbart var der nogen flere dele i æsken end forventet, men heldigvis var der vedlagt en fornuftig byggevejledning:
Og som altid lægges der fra land med at male, hvad males kan. Primært for at fjerne al plastik-glans. Skrogets mørkeblå farve passede mig egentligt fint, så det var alene at finde en nogenlunde matchende Vallejo kulør. Arbejdsdækket fik en lys grå ubåds-nuance, mens overbygning og mast blev holdt helt i hvid. Derudover måtte der en hel forskellige andre farver i spil til redningskranse, interiør, radarskærme mm.:
Ikke mindst glassene i mastelanternerne måtte selvfølgelig males iht. de gældende søvejsregler. Ud over de velkendte grønne og røde sidelys gælder for fiskerbåde følgende lysføring:
Fiskeskib med trawl ude
Fiskeskib, der ligger stille. Ingen trawl ude.
Altså, skulle masten kunne vise grøn, rød og 2 hvide lys. Desværre var toplanternerne ikke støbt særligt pænt, så opgaven tog forholdsmæssigt lang tid:
Jo mere jeg malede, jo mere blev jeg grebet af detaljerne. Da der af uransagelige grunde medfulgte 2 ens støberammer (bortset fra plastfarven):
var det oplagt om de overskydende dele ikke kunne anvendes til et eller andet nyttigt. Den ekstra jolle skulle i hvert fald ikke lige kasseres. Og jo, den ekstra mast kunne måske blive til en udenbords motor?:
Med en del snitten, filen og lidt maling blev den lille jolle således motoriseret. Moderne søfolk har sjældent så barkede næver, at de kan ro sig selv i land:
Men nu til styrehuset. Da kutteren forventes at skulle ligge permanent ved kaj, ville det ikke være påkrævet at installere egentligt navigationslys, da den slags normalt så er slukket. I stedet ville det passe bedre med et svagt lys, der blødt skulle strømme ud fra kahytten foran styrehuset og således bidrage til den rette havnestemning:
Altså måtte den flotte finerede dør ned til den forreste kahyt bortopereres. Kahytten sikres desuden indvendigt med et par lag sort akrylmaling for at skjule eventuelt udtrængende falsk lys:
En ny og åbentstående klapdør (med låg) monteres i styrehuskonsollen og med lidt besvær bores og fiiles et adkomsthul i det forreste skod:
Konsollen har her fået påført ny mahogni-finer og styregrej samt en del elektroniske apparater er allerede monteret. Radaren ser dog ikke ud til at være tilsluttet:
I bunden af kahytten og på agterkanten af styrehuset monteres små SMD's:
Formodstand, ensretter og diverse ledninger kan passende skjules i kahytten, før hele huset monteres uden brug af lim i den dertil beregnede udsparring i dækket:
Det begynder stille og roligt at ligne et skib og langsomt kommer der flere og flere skibsrelaterede detaljer frem. Eksempelvis nedgangsluger, pullerter, spil, gelændre og lignende udrustning. Samtidig er styrehustaget og masten blev detaljeret med radar, lanterner og en redningsflåde. Det hele ligger nu klar til at blive samlet i den rette rækkefølge:
Joeh, Inspektør Mortensen er ganske tilfreds:
Der kan nu fortsættes med detaljeringen af skibet. Af plastcardstumper fra rodekassen, et par spændeskiver og en stump rundstok, fremstilles et lille trawlspil:
Her er spillet grundmalet og har fået påmonteret dele, der imiterer hydraulikmotor og styrehåndtag:
Et trawl kan købes næsten færdigt i enhver købmandsforretning:
men får dog lige en gang lys grøn maling:
Mens nettet tørrer klargøres andre smådele, såsom trawlkugler, fiskekasser osv.:
Endelig kan udstyret funktionstestes:
En VHF antenne fremstilles nemt af et stykke tyndt tråd:
Noget af det sidste, der påmales er skibets navn og hjemsted:
Det ses, at kutteren bliver hjemmehørende i Rudkøbing. Det lidt kryptiske navn "KIRMAY" er sammensat af modelbyggerens svigerdøtres navne:
Skibet er søsat og nu mangler der sådan set kun en besætning. Denne hyres hos firmaet Preiser:
hvorefter Kirmay er klar til at stævne ud på sit første togt:
Der udestår stadig en passende patinering og måske en enkelt rustplet eller to. Måske endda lidt yderligere rigning og et flag i den lille mast på styrehustoppen. Og forresten bør der også påsættes nogen mere solide fortøjninger. Så de to gutter ombord kan lisså'godt se at komme i gang.
I en snarlig artikel vil der blive set nærmere på byggeriet af selve havneområdet med diverse kajanlæg, bådebro og ikke mindst selve lejet til færgen M/F Lolland.
Så husk løbende at følge med på www.NIELS-MODELTOG.dk
Niels, juli 2024
Gå til Modelbyggepladsen