Viadukten i Havneby
Broer i alverdens afskygninger har til alle tider været et fast indslag på modelbanen. Jernbane-, vej-, fodgænger-, cykel- og sågar bådebroer er således altid et must at medtage og helst have disse indpasset så perfekt i landskabet, så betragteren ikke tænker over "hvorfor der lige er en bro her". Med andre ord skal ens kreation gerne afspejle, at en bro er lavet på baggrund af et behov og ikke indsat fordi modelbyggeren "tilfældigvis" havde et flot byggesæt liggende på hylden. Den valgte byggestil, epoke og materialerne broen skal forestille at være bygget af, har desuden stor indflydelse på det visuelle resultat. En monumental "Bietschtalbrücke" fra Schweiz passer eksempelvis bare ikke ret godt til et dansk modelbanelandskab. Her må tesen om at "less is more" ihukommes.
Det har i mange år været tanken, at min beskedne købstad "Havneby" skulle have en slags vejbro eller viadukt i stationens vestlige ende. Dette som en afkørsel fra hovedlandevejen, der i nordøstlig retning fører til den nærliggende by Bakkedal og dels fordeler trafikken til havn og færge i Havneby:
Grundet de relativt snævre pladsforhold, ville der ikke kunne blive tale om en bro i fuld størrelse, men blot et udsnit af en viadukt, hvor vejbanen ville ende med at føre direkte vinkelret ind på baggrundskulissen. Ligeledes ville rampen op til vejoverførslen tydeligvis også ende med at blive ret stejl, men anderledes kunne det ikke blive. Angiveligt vil rampen kunne skjules noget af en passende bevoksning og nogle foranliggende fabriksbygninger.
Som altid gik jeg på jagt efter inspiration på internettet og faldt over et foto af den gamle viadukt ved Mundelstrup, ca. 11 km nordvest for Århus, hvor Gl. Viborgvej krydser hovedbanen:
Det er tydeligt, at viadukten på fototidspunktet har set bedre dage (1981) og den er også senere revet ned og erstattet af en ny og større bro, men det var lige netop et sådant element jeg var på udkig efter. En enkel og relativt spinkel betonkonstruktion med en flot svunget bue hen over de 2 hovedspor. På toppen alene et kraftigt jerngelænder langs kørebanen og ellers ingen udsmykning eller dikke-darer. Bemærk i øvrigt det lille hus til jernbanebisserne, længere henne ad linien. Et herligt billede..
Første skridt i processen var som altid at lave en passende detaljeret tegning:
Det er som altid vigtigt, at NEM normerne for fritrumprofil (her for H0) her er overholdt, og dette under hensyntagen til linieføringen og det materiel der køres med på banen. Viadukten ligger i en svag kurve og dette vil give et lille udslag på lange boogie-vogne, der må tages hensyn til. Højdemæssigt, er der i min valgte epoke IV ikke umiddelbart tanker om at der skal køre dobbeltdækkervogne til Havneby, men bedst at være på den sikre side.
Derfor blev der også først bygget en model af viadukten i billigt karton:
Med tape og lim, er prototypen hurtigt samlet:
og kan indsættes på den valgte position. Alt i alt ser det hele ganske fornuftigt ud og de første stykker "flamingo" til rampen kan allerede nu udskæres og fastlimes:
Dernæst kan samlingen af den egentlige viadukt påbegyndes. Dimensionerne overføres fra tegningen og udskæres i 0.75 mm plastcard:
4 mm birkefiner er særdeles velegnet til endestykker og diverse indre afstivninger:
Selve vejbanen kan uden problemer laves i lidt tyndere materiale. I "rampe-enden" blev der tillagt et par cm overlængde, der senere kan afskæres:
Jeg opgav at fremstille en plade til den invendige side af viadukten, da risikoen for at bukke forkert var stor. I stedet limedes der lidt ekstra afstivninger under vejbanen:
hvorefter jeg spartlede "hvælvingen" med fint sandspartel:
Opgaven krævede et par mindre "efter-spartlinger", men forbløffende hurtigt var indersiden klar til en afsluttende slibning med korn 100:
Efter endt gerning, fremstod overfladen en smule ru og uens i strukturen, hvilket jeg syntes stemte meget godt overens med en gammel og slidt betonkonstruktion. Og efter at have primet spartelmassen med lidt af malerens "blåvand", fik det hele en gang billig hvid akrylfarve:
Mens dette tørrede, kunne tykkelsen på betonkanten langs vejbanen forøges med diverse 0.75 mm pladerester. Disse blev fastlimet med cyanoacrylat og efterfølgende blev slebet i facon med kanten:
Fallers klassiske "Eisengeländer" nr. 180403 er formiddabelt til rigtig mange opgaver. Trappegelændre, afspærringer og naturligvis til sikring af broer:
Stykkerne tilpasses let på længde og der afmærkes, hvor der skal bores huller til sceptrene:
Inden rækken af ø1 huller bores, bør der laves små prik i plastikken med en spids genstand, så hullerne kommer til at ligge 100 % på linie. Herefter er det bare at klø på:
Inden gelænderet fastlimes er det lettest at asfaltere vejbanen og igen er det Faller, der står for skud:
Alle betonfladerne gives en lys grå cement-agtig acrylfarve:
Herefter kan der dry-brushes med hvidt. Penslen føres kun op og ned i lodret retning, så kalkspor, snavs mm. efterlignes:

Vejbanen patineres med oliepletter og bremsespor. Vejstriber må der naturligvis også til og med hvid selvklæbende strimmel er de forskellige linier hurtigt påført:
Der bliver således"overhaling forbudt" henover den bevidst udført smalle bro:
Det er nu tid til en gang brun wash fra Vallejo, der er medvirkende til at indikere viaduktens alder. Inden da er årstallet for viaduktens opførelse naturligvis påsat med 3 mm sortmalede tal fra Slaters. Den ville have fyldt 100 år i år:
Af foregående foto ses, at der langs overkanten af betonvæggen nu også optræder et svagt fremspring i hele broens længde. Dette er en 0.5x1.0 liste, der som en "last minute change" blev pålimet for at indikere lidt yderligere materialetykkelse på kanten. Desværre blev processen hermed ikke foreviget i skyndingen.
Gelænderet har fået en Vallejo "gun metal" og lidt efterfølgende diskrete rustpletter.
Mens viadukten nok en gang er lagt til tørre, kan der spartles, slibes, spartles, slibes og til sidst grundmales på rampen:
Det er naturligvis lettest, at skinnerne under viadukten er lagt og behørigt ballasteret, inden viadukten monteres på sin endelige plads. Udtrækssporet fra Havneby station, hvor tankvognen holder, mangler desuden lige et par ekstra længder, så disse monteres:
Som altid lægges et tyndt lag spartel af "sand-lim-vand-sort farve" langs c-skinnerne for at dække mest muligt af Märklins uskønne medfødte basaltfarvede ballast. Dette forbereder samtidig underlaget til den endelige påføring af skærver, da hældningen og bredden på trasséen hele tiden tilpasses landskabet:
Jeg har tidligere skrevet om min favoritballast, nemlig Hobbytrades nr. 4076 - fine coarse, der desværre ikke længere kan erhverves:
Heldigvis har jeg forhåbentligt ballast nok på lager til de udestående strækninger på min bane, hvor anvendelsen af netop denne ballast er tiltænkt. Som vist på billedet, er der også en 4076-medium coarse at trække på. Plus diverse andre typer fra Noch, Busch og Woodland, men mere om dette emne på et senere tidspunkt.
Märklins sporstoppere kan godt virke lidt ensformige, så jeg har kun få af dem på mit anlæg. MEN de er faktisk ganske lette at "customisere", hvis man måtte have lyst. En sjat hvid lim:
og lidt varmebehandlet sand:
En smule gul og brun maling og lidt yderligere ballast til bunken gør efter min mening store underværker. Det kan desuden her overvejes om "pufferne" ikke burde klippes af:
Med ballasten lagt ser det hele straks meget mere ensartet og dermed realistisk ud:
Opgaven med viadukten er sådan set tilendebragt. Det omkringliggende landskab savner naturligvis stadig en kærlig hånd, men mere om dette på et senere tidspunkt:
Og her et sidste billede af viadukten før vi runder af - set fra perronsiden i Havneby. Den lokale Mh har hentet et par tankvogne fra havnens lille brændstofdepot og er ved at skubbe dem ud på udtrækssporet til videre behandling:
Alt i alt har det været en ganske simpel sag at bygge Havnebys lille viadukt og alle med blot den mindste smule modelbyggeerfaring vil kunne komme helskindet igennem opgaven. Og prisen holder sig langt under en hundredekroneseddel, da der kun er anvendt gængse og delvist ukritiske typer byggematerialer. Viadukten vil sagtens kunne finde plads på (danske) modelbaneanlæg helt op i de nyeste epoker, da der endnu stadig findes lignende eksempler rundt om i landet, specielt på strækninger uden køreledning.
Måske skal der dog så tilføjes en passende gang grafitti på siderne? Flere steder ser man endda desværre også, at årstallene er blevet fjernet - formentlig af "metal-tyveknægte." Skammeligt!
Niels, September 2025
Gå til Modelbyggepladsen































