Julegaven 2009 

 

Hvad ønsker en modelbanemand sig allermest i julegave? Det nyeste lokomotiv med dekoder og lyd? En model af Københavns Hovedbanegård i skala 1:87? Eller den kæpskinnevogn, som er den eneste, der mærkværdigvis endnu ikke er produceret i H0 og i den skøre epoke man tilfældigvis er dybt forelsket i?

Nix! 

Svaret er: Mere plads, mere strækning, større afstande, mere kørsel....

Således var der ikke tvivl om hvilken julegave, der var aller, allerbedst, da konen efter flere års stiltiende pres, forærede husets MJ'er retten til at udvide Svenstrup H med ca. 1.2 mt mere i længden... Ikke meget målt i kolde mm eller kvadratmetre, men alligevel så meget, at en hel landsby kunne flyttes ca. en meter længere væk fra den store naboby. Tak skat... Før den sidste julemarcipan var spist, gik by og landskabsplanlæggeren i gang og endte op med nogenlunde dette resultat:

  

 

Modul 0 på anlægget Svenstrup H får således størrelsen 1240x600 mm og tilpasses med en skrå ende til modul 1, der er 700 mm i dybden. Hele Højby flyttes derved totalt væk fra modul 1 og i stedet kommer her det "åbne landskab" jeg altid har drømt om at have plads til:

 

Stationen i Højby kommer sjovt nok til at ligne Heljans Holme Olstrup (tak til Occam for inspirationen) og området planlægges ret simpelt med 2 perronspor og et alt-muligt-spor, tættest ud mod betragteren. Kro og købmand ender på modsatte side af landevejen. Ved siden af købmanden planlægges et lille andelsfrysehus - mere om byggeri af dette i en senere artikel. Selve Højby bliver på den måde en anelse mere langstragt end ellers oprindelig planlagt, så mejeri, kirke og præstegård og kapel (brrr..) i stedet placeres på den venstre side af modul 1. Hele modul 1 ender reelt set op som et stort R2 dobbelt sving. 

 

Her følger lidt billeder fra den praktiske del af arbejdet:

De ydre rammer for Modul 0 saves til iht. tegning. Det hele bygges i 9 mm birkekrydsfiner som resten af anlægget. Delene optegnes på de hjemkøbte plader med tanke på at minimere materialespildet:

      

  

 Modul 1 kommer her under kniven. Den oprindelige sporføring og vejanlæggene i Højby forsvinder. Der saves ud for ny opkørsel. Stigningen bliver 2.7 %, hvilket er passende i synlige områder:

 

Langs en del af sporet, bygges passende skråninger i 10 mm styroporplade. Når limen er godt gennemtør kan overfladerne tilrettes med en rasp. Hav støvsugeren i nærheden! 

 

Den allestedsnærværende Overinspektør A. Mortensen kontrollerer, at entreprenørarbejdet udføres tilfredsstillende:

 

Trappen og det nye kirkedige er nu næsten på plads:

 

 

Hele landskabet får efter spartling med filler, en let slibning og derefter en gang meget grim, men billig grøn grundfarve: 

 

Herefter kan asfaltarbejderne gå igang:

 

 Skinnerne får en rustbehandling med lys brun acryllak. Efter et døgns tørretid, fjernes lakken på top og inderside af skinneprofilet. Vær opmærksom på, at skiftesporenes tunger ikke "klistrer" fast:

 

Endelig er her den første provisoriske opstilling på det nye modul 0. Der bliver ikke megen plads for lokoføreren at kunne lave omløb på, men der må leves med denne detalje, for at kunne give Højby Station længst mulige perronspor: 

 

 

 Også modul 2 må tilrettes lidt for at passe op imod den nye sporføring på modul 1. Det kan konstateres, at C-skinner med ekstra ballast sidder umanerligt godt fast i underlaget:

 

Så er det straks tid til at så græs på de nye landskaber - der skal dog lige bygges en såmaskine først! Opskriften på Gør-det-selv grassmasteren kan findes under "Det skæve hjørne".

 

Inden der produceres for meget landskab, skal den elektriske side af modelbanen naturligvis også være på plads. Sporisoleringer og digital banestrøm tilsluttes før skinnerne skrues fast i korkunderlaget:

 

Hovedgaden gennem Højby får her en gang spartelmasse, så vejbanen får den for epoke III så typiske runding ud mod kanterne. Station og købmandsforretning er stillet op til ære for fotografen. En enkelt af EpokeModellers flotte gittermaster har også fundet vej.

 

 

Og her slutter foreløbigt artiklen om udvidelsen af Svenstrup H med modul 0. Men mere følger snarest... 

Gå til Anlægsbygning.